Dat schat projectmanager Edwin Hupkes, die namens Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk is voor de uitdieping van de havenbekkens in het Botlek-gebied. ‘Daar wordt nu jaarlijks ongeveer vijftig miljoen ton overgeslagen. Wij verwachten dat dat na de verdieping met 10 tot 20% toeneemt.’ Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg. Met het totale project is een investering van vijftig tot zeventig miljoen euro gemoeid.

Die operatie neemt ongeveer een half jaar in beslag. Daarmee wordt de diepgang op 16,5 meter gebracht, anderhalve meter meer dan nu. Concreet betekent dat dat het in de jaren vijftig en zestig aangelegde gebied bereikbaar wordt voor neo-Panamax tankers en bulkcarriers van ongeveer 105.000 ton. Nu is dat nog ongeveer 70.000 ton. Bovendien kunnen straks bij hoogwater drie getij-afhankelijke schepen het gebied in en uit. Nu is dat nog tot een schip beperkt.

De verdieping maakt deel uit van een langlopend programma om, na de aanleg van Maasvlakte 2, de ouderen havengebieden te revitaliseren. Zo werd eerder al het Waal-/Eemhavengebied op de schop genomen, onder meer via een herverkaveling en modernisering van de voormalig Home Terminal van ECT.

De havenbeheerder gaat ervan uit dat het project zo’n twee miljard aan investeringen door het bedrijfsleven zal uitlokken Hupkes wijst erop dat een aantal bedrijven al heeft geïnvesteerd in zwaardere steigers en modernisering van hun terminals. Daarbij gaat het onder meer om bulkstuwadoor EBS en tankopslagbedrijf EBS. Ook de tankoposlagbedrijven werken onder meer Rubis, Botlek Tank Terminal, LBC en werken aan investeringsplannen.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wees erop dat het Botlek-gebied dankzij de verdieping concurrerender wordt ten opzichte van de omliggende havens: ‘Hiermee hebben we een maritieme rode loper uitgerold’. COO Ronald Paul stelde dat het project ook belangrijk is voor de energietransitie van de haven: ‘Fossiel blijft nog wel even, maar ook de biochemie is gebaat bij een betere bereikbaarheid.