Dat heeft Maersk Supply Service bekendgemaakt.

Het onderzoek betreft het zinken van de offshore supply vessels ‘Maersk Searcher’ en ‘Maersk Shipper’, die eind 2016 zonken in de Golf van Biskaje tijdens een sleep naar een sloopwerf in Turkije. De schepen werden zij aan zij gesleept en waren onbemand toen zij vergingen.

In een onderzoeksrapport concludeerde de Danish Maritime Accident Investigation Board (DMAIB) dat de schepen zijn gezonken als gevolg van een ‘systematisch ongeluk’, wat volgens de onderzoeksraad betekent dat het ‘ontvouwen van de lokale en technische omstandigheden aan boord van de ‘ Maersk Battler’ – het schip dat de de twee OSV’s naar hun eindbestemming sleepte – niet los gezien kunnen worden van de maandenlange organisatorische voorbereiding, maar samen een complex systeem vormen.’

Het ongeluk leidde destijds al tot verontwaardiging over de wijze waarop de sleep was ingericht. De schepen werden zij-aan-zij gesleept en van elkaar gescheiden met fenders (stootwillen, red.), maar toen die het begaven begonnen de schepen op elkaar in te beuken waardoor de ‘Maersk Searcher’ ernstig beschadigd raakte. Het schip nam water aan boord waardoor het zonk en de ‘Maersk Shipper’ meetrok onder water. De bemanning aan boord van de ‘Maersk Battler’ besloot daarop de sleep los te snijden om niet ook naar de bodem te worden meegetrokken. Er raakte niemand gewoond tijdens het incident.

Waarom de DMA het onderzoek heeft overgedragen aan de politie is nog onduidelijk. De instelling kon daar vanochtend niet direct op reageren.

Maersk Supply Service meldt te hebben meegewerkt aan het onderzoek van de DMA en de Franse autoriteiten, die betrokken zijn vanwege de lokatie waar de schepen zijn gezonken, en de scheepswrakken op verzoek van Frankrijk tot en met 2019 twee keer per jaar te inspecteren op olielekkage.

Het bedrijf zegt verder dat het verschillende maatregelen heeft genomen om een vergelijkbaar ongeluk in de toekomst te voorkommen en dat de Franse autoriteiten het onderzoek in 2017 hebben gesloten, omdat zij geen aanleiding zagen om het incident verder te bestuderen.

Het volledige onderzoeksrapport van de DMAIB is hier te lezen.