Ocean Network Express (ONE) is ontstaan uit het samengaan van de containervaart-activiteiten van drie Japanse rederijen: “K” Line, NYK Line en MOL. Door de samensmelting hopen de drie bedrijven meer concurrerend vermogen te hebben in hun strijd tegen andere grote containerrederijen. Per 1 april gaan de Japanners van start, maar de concurrentie gaat het hen niet makkelijk maken.

Zo verlaagde Hapag-Lloyd zijn Freight All Kinds (FAK)-tarieven voor de Azië-Europa route met zo’n 15%. Voor een twintigvoetscontainer moet 850 dollar worden betaald vanaf april, tegenover 1.000 dollar nu. Een bijna evenredige verlaging vindt plaats voor een veertigvoetscontainer: van 1.900 naar 1.600 dollar.

De Franse concurrent CMA CGM voert ook een stevige verlaging door met ingang van komende maand, al maken ze het iets minder bont dan de Duitse collega’s van Hapag-Lloyd. Weliswaar hebben de Fransen de tarieven met ongeveer een zelfde percentage verlaagd, maar het prijspeil ligt iets hoger, met april-tarieven van 900 en 1.700 dollar voor twintig- en veertigvoetscontainers.

Deze prijzen zijn beduidend lager dan de prijs die ONE rekent aan zijn klanten vanaf komende maand. De Japanners hanteren tarieven van 1.600 en 3.100 dollar voor het vervoer van China naar Noord-Europa. Dat meldt vakblad The Loadstar.