De rederij wist zijn omzet met maar liefst 32% te verhogen van 16 naar 21,1 miljard dollar. Die stijging dankt de rederij aan sterk gegroeide containervolumes (+21%) en betere vrachttarieven, maar ook aan de overname van APL die afgelopen jaar te volle benut is. Die heeft de rederij een sterke positie op de Trans-Pacifische handelsroutes gegeven. Volgens de rederij speelt ook de Ocean Alliance een rol in de omzetverhoging. Het dienstaanbod van dat samenwerkingsverband wordt volgens de eigenaren ‘bijzonder gewaardeerd’.

CMA CGM vervoerde in 2017 een kleine 19 miljoen teu en streek daarmee een nettowinst op van 701 miljoen dollar, een flinke verbetering ten opzichte van het 452 miljoen grote verlies van 2016. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg eveneens enorm van 29 miljoen in 2016 naar bijna 1,6 miljard nu. De winstmarge lag op 7,5%, 7,3 procentpunt hoger dan vorig jaar. CMA CGM presteert daarmee, naar eigen zeggen, het beste van de sector.

CMA CGM verwacht dat de positieve trend van 2017 dit jaar verder doorzet. Die voorspelling wordt gesteund door kredietbeoordelaars Moody’s en S&P die hun kredietrating van CMA CGM hebben verhoogd naar respectievelijk B1 en B+ en beiden een stabiele ontwikkeling verwachten. Daarmee lijkt het veelbesproken ‘duurzame herstel’ van de containervaart eindelijk binnen handbereik.