Maersk Line zet het mes in het aantal Europese havenaanlopen op de diensten tussen Azië en Europa als gevolg van de aanhoudende congestieproblemen.

De rederij schrapt vooral in het aantal dubbele aanlopen, waarbij dezelfde haven eenmaal wordt aangelopen om te lossen en nog een keer om te laden. In plaats daarvan wordt er meer ‘buffertijd’ ingebouwd bij de bediening van hubhavens. Al met al worden er maar liefst zeventien calls in havens in de Middellandse Zee en Noord-Europa geschrapt.

European Trade director Johan Sigsgaard stelt dat de nieuwe vaarschema’s, die in mei worden ingevoerd, de betrouwbaarheid van het netwerk verbeteren en dat de capaciteit beter op de verschillende markten wordt afgestemd. Volgens hem wordt daarmee ook de kans op ‘overaanbod’ verminderd.

De aanpassingen moeten er ook voor zorgen dat er in de toekomst minder vaak havens worden overgeslagen. Rederijen kiezen daar in geval van congestie vaak voor om vertraging in te lopen, maar dat brengt voor de klant vaak veel logistiek ongemak met zich mee. Sigsgaard: ‘Dit netwerk is erop ontworpen om de noodzaak om andere havens over te slaan te verminderen’.