De Rotterdam World Gateway terminal verwacht zondag de ‘CMA CGM Antoine de Saint-Exupery’, het grootste containerschip uit de vloot van de Franse rederij.

De 400 meter lange en 59 meter brede containerreus is nu op weg naar Hamburg, na de Franse haven Duinkerken te hebben aangelopen. Met een capaciteit van ruim 22.500 teu is het in januari opgeleverde schip nu de grootste van de Fransen, maar er volgen er nog maar liefst elf. Bouwer is het Koreaanse Hanjin Heavy Industries & Construction, die de schepen op zijn werf in het Filippijnse Subic Bay laat assembleren.

De containerreus vaart in een dienst van de Ocean Alliance tussen Europa en het Verre Oosten, waarvan de schepen volledig door CMA CGM worden geleverd. Het vaarschema van die dienst omvat verder nog de Europese havens Algeciras, Southampton, Duinkerken, Zeebrugge en Le Havre.

CMA CGM bestelde de eerste drie schepen van de 22.500 teu-klasse al drie jaar geleden bij Hanjin. Eind vorig jaar kwam daar een megaorder bij van negen soortgelijke schepen, die naar China State Shipbuilding Corporation ging. Bijzonder aan die serie is dat het de eerste ultra large containerships worden, die op LNG kunnen varen. Ze komen vanaf 2020 in de vaart, het jaar dat de wereldwijde zwavelrichtlijn voor de scheepvaart van kracht wordt.

De nieuweling is vernoemd naar de schrijver van Le Petit Prince (De Kleine Prins), die voluit Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry heette. Hij is behalve om zijn boek beroemd geworden door zijn tragische dood, die decennia een mysterie was en de Franse gemoederen bezig hield.

Als piloot van een Frans verkenningsvliegtuig verdween De Saint-Exupery op 31 juli 1944 van de radar voor de kust bij Marseille en pas in 2004 werd het wrak van zijn toestel teruggevonden. In maart 2008 werd bekendgemaakt dat de broer van zanger Iwan Rebroff, Horst Rippert, hem had neergeschoten. Voor die claim zijn nooit bewijzen aangedragen, maar het heeft wel de verkoop van boek over de zaak zeer vooruit geholpen.