Na jaren van stilstand lijkt de digitaliseringslag in de containersector van de grond te komen. Niet alleen investeert een groeiend aantal spelers in het vinden van nieuwe oplossingen voor zichzelf en voor klanten, ook belangrijke ondernemingen als Maersk kondigen innovaties voor de scheepvaartsector aan. In deze ontwikkelingen ontwaart Jeremy Nixon, CEO van ONE en ex-vicepresident Maersk, één technologie die de potentie heeft het vrachtvervoer efficiënter te maken: het gebruik van big data.

Dat zegt hij in een gesprek tijdens de scheepvaartconferentie TPM 2018 in Long Beach, Californië.

‘Technologieën die volgens mij interessant zijn voor ons allemaal, zijn big data, en daaraan gekoppeld predictive analysis en machine learning.’ Om eraan toe te voegen dat verbeterde analytische hulpmiddelen het vrachttransport op verschillende manieren kunnen helpen. ‘Het vermogen om de vraag- en boekingspatronen te kunnen voorspellen, het weer te kunnen voorspellen en de impact op planningen of schepen, en het consumentengedrag aan de vraagzijde, is belangwekkend.’

De Brit plaatst ook reserves. Zo heeft hij zijn bedenkingen over blockchain. Ventures als NYSHEX en Blockshipping vertrouwen bijvoorbeeld op deze technologie, terwijl Maersk en IBM een partnerschap hebben opgezet om een ​​gezamenlijk handelsplatform gebaseerd op blockchain voor de scheepvaartsector te ontwikkelen.

Nixon erkent dat er behoefte is de wereldwijde supply chain transparanter en efficiënter te maken en dat blockchain de oplossing zou kunnen zijn. ‘Maar we erkennen ook dat dit een complex gebied is. Het zal lang duren voordat het is toe te passen; de technologie is ook niet helemaal bewezen. Dus het blockchain-ding is eerlijk gezegd iets dat wij rustig parkeren. Wij gaan door met de normale gang van zaken en zien wel hoe het zich ontwikkelt.’