Na eerdere kritische uitlatingen van onder meer Maersk hebben ook CEO Mats Berglund van bulkrederij Pacific Basin en topman Coco Vroon van de Zeeuwse rederij Vroon zich publiekelijk kritisch over de scrubbers uitgelaten. Dat meldt Seatrade Maritime.

Berglund deed dat tijdens de recente presentatie van de jaarresultaten, waar hij zei dat het gebruik van laagzwavelige brandstof volgens hem verplicht moet worden gesteld. ‘Wij denken dat zwavelscrubbers zowel technisch als voor het milieu geen effectieve oplossing zijn’, aldus de directeur. ‘Wij hebben liever dat het gebruik van laagzwavelige brandstof verplicht wordt gesteld, omdat dit een level playing field creëert.’

Coco Vroon uitte zijn kritiek tijdens het Mare Forum 2018 in Singapore vorige week. ‘Wij beheren vijf schepen met scrubbers en die systemen werken wanneer nodig, maar ze vereisen ontzettend veel aandacht’, quote Seatrade hem. Vroon gebruikt de scrubbers om te voldoen aan de SECA-regelgeving in de Verenigde Staten om brandstof met 1% zwavel te reinigen. Hij betwijfelt echter of de apparaten de zwaardere brandstof met 3,5% zwavel wel aankunnen. ‘Dat is in principe zwavelzuur’, zei hij.

De topmannen voegen zich met hun kritiek in een groeiende lijst van critici. Eerder toonde ook Maersk zich sceptisch over de technologie. Net als Berglund vindt de Deense rederij dat het reders verboden moet worden om na 2020 nog hoogzwavelige brandstof als bunkers te vervoeren. Vrees is dat sommige bedrijven op open oceaan toch de hoogzwavelige, goedkopere brandstof zullen verstoken wat concurrentievervalsing in de hand werkt. Die vrees wordt onderbouwd door een gebrek aan controle- en handhavingstechnieken op open zee.

De scheepvaart krijgt per 2020 te maken met nieuwe zwavelregelgeving. Brandstof mag dan nog maximaal 0,5% zwavel bevatten, tegen over 3,5% nu. Reders hebben drie opties om aan die regel te voldoen. Zij kunnen laagzwavelige, maar dure brandstof gebruiken, overstappen op LNG of scrubbers installeren die de zwavel uit de uitlaatgassen wassen. Steeds minder partijen kiezen voor die laatste optie.