Dat zei topman Bronson Hsieh eerder deze week tegen de Taipei Times. Yang Ming heeft al enkele jaren last van moeilijke marktomstandigheden. Daardoor werden jarenlang uitsluitend verliezen genoteerd. Pas in het derde kwartaal van vorig jaar werden weer eens zwarte cijfers geschreven.

Het resultaat kwam toen uit op een plus van 43 miljoen dollar (35 miljoen euro, tegen huidige wisselkoersen). Cijfers over het vierde kwartaal van afgelopen jaar zijn nog niet bekendgemaakt, maar volgens Hsieh komt het eindresultaat over geheel 2017 in het zwart uit.

Dat Yang Ming opeens een grote winst boekt over 2018, verwacht de topman niet. De brandstofprijzen stijgen naar verwachting zo’n 20% dit jaar, terwijl de overcapaciteit in de containervaart nog altijd een drukkend effect heeft op het rendement. Zo becijferde databureau Alphaliner dat de groei van het capaciteitsaanbod dit jaar hoger is dan de stijging van de vraag, 5,9% tegenover 5,1%.

Toch ziet Hsieh ook lichtpuntjes. Niet alleen groeit de economie in de Verenigde Staten en Europa, ook in Centraal- en Zuid-Amerika en India wordt een stijging van de economische activiteit verwacht. Daarnaast richt Yang Ming zijn pijlen op Zuidoost-Azië. Het containertransport richting deze regio steeg vorig jaar met 15% naar 1,3 miljoen teu. De Taiwanezen hopen de komende tijd van deze groeiregio te kunnen profiteren.