De Koreaanse Sewol Investigation Commission (SIC) heeft de afgelopen jaren onderzoek naar de tragedie gedaan, maar heeft de exacte toedracht niet kunnen achterhalen, onder meer door het ontbreken van een deugdelijke ladingadministratie. De commissie heeft daarom Marin in de arm genomen om in de testbassins in Wageningen met schaalmodellen simulaties uit te voeren.

Het instituut heeft gisteren bekend gemaakt dat er al wekenlang in alle stilte tests worden gedaan, hoewel de Koreaanse pers er met zijn neus bovenop zit en alles met cameraploegen volgt. De Nederlandse pers werd tot nu toe geweerd, maar is gisteren op aandrang van Marin alsnog geïnformeerd.

Marin heeft twee modellen van de ‘Sewol’ gebouwd, een van zes meter en een van vijf meter. De eerste is uitgerust met werkende schroeven, roeren en stabilisatievinnen en heeft ook miniatuur containers, auto’s en vrachtwagens aan boord. Het andere is voorzien van compartimenten, tanks en ‘instroomopeningen’ op schaal om het vollopen en zinken te kunnen onderzoeken.

Onderzoeksleider Henk van den Boom zegt dat het onderzoek over een paar weken wordt afgerond. Hij hoopt dat de oorzaak dan bekend is. Overigens was van meet af aan duidelijk dat er veel mis was met de belading van de ferry.

Marin deed in het verleden onder meer onderzoek naar de rampen met de ‘Estonia’ in 1994 (852 doden) en de ‘Herald of Free Enterprise’ uit 1987 (193 doden). Van den Boom verwacht dat de uitkomsten gevolgen zullen krijgen voor nieuwe nationale en internationale regelgeving voor veerboten en cruiseschepen.