Die treft vooral het hoofdkantoor in Tokyo. Bijna alle 25 directeuren krijgen een nieuwe functie, hoewel het in een aantal gevallen om accentverschuivingen gaat. Maar het merendeel krijgt een andere afdeling of andere bevoegdheden. Demoties worden daarbij niet geschuwd. Zo is general manager Finance Hisashi Umemura vanaf 1 april assistant general manager Finance.

Structureler van aard is de aanstelling van een chief financial officer en een chief technical officer in de top van de rederij. De laatste wordt verantwoordelijk voor de nieuwe Technology Innovation Unit, waar Technical, Smart Shipping en MOL Information Systems onder komen te vallen.

Verder komen er aparte divisies voor onder meer marketing, ferryvervoer, energietransitie en lijnvaartmanagement. De huidige divisie tankvaart wordt opgesplitst in en A-divisie met de crude tankers en een B-divisie voor de producten- en methanoltankers.

Volgens Japanse media gaat het om de meest ingrijpende reorganisatie van Japans grootste scheepvaartgroep in meer dan tien jaar. Die is ingegeven door de overdracht van de lijnvaartdivisie aan ONE, de joint venture met de andere grote Japanse containerrederijen, Nippon Yusen Kaisha (NYK) en Kawasaki Kisen Kaisha (K Line).