Dat verwacht SeaIntel. Het databureau meldt dit op basis van de bestellingen van nieuwe megaschepen die de diverse rederijen de afgelopen tijd hebben geplaatst. Ocean Alliance (bestaande uit CMA CGM en diens dochterbedrijf APL, Evergreen en Cosco met het overgenomen OOCL) heeft een groter aantal schepen besteld van meer dan 20.000 teu. Daardoor streeft op de routes tussen Azië en Noord-Europa diens capaciteit en marktaandeel rond 2020 de 2M-alliantie voorbij.

Momenteel hebben Maersk en MSC een marktaandeel van 38%. Ocean Alliance behaalt volgend jaar een even groot marktaandeel, waarna het in de jaren daarna de 2M-concurrenten achter zich laat. Het derde grote samenwerkingsverband THE Alliance, bestaande uit Hapag-Lloyd, MOL, “K” Line, NYK Line en Yang Ming, raakt waarschijnlijk ook marktaandeel kwijt.

Daar staat tegenover dat einzelgänger Hyundai Merchant Marine juist de weg omhoog gaat vinden, vooral doordat het diverse nieuwe megaschepen heeft besteld. Daarbij moet worden gezegd dat HMM soms samenwerkt met Maersk en MSC. Bij de analyse van SeaIntel gaan de onderzoekers ervan uit dat de nieuwe schepen dienen als vervanger van schepen met een kleinere capaciteit. Dat schrijft Shippingwatch.

Hoewel de afgelopen jaren al niet bepaald een tekort aan capaciteit was op de containermarkt, komen in de volgende drie jaren nog veel meer teu’s beschikbaar. SeaIntel becijfert dat tot en met 2021 er zo’n 1,4 miljoen teu extra capaciteit bij komt op de routes tussen Azië en Noord-Europa.

Bestellingen van 2M:

  • Maersk Line: 4 x 20,600 teu
  • MSC: 15 x 22,000 teu
  • Totaal: 19 schepen van 20.000 teu of meer

Bestellingen van Ocean Alliance:

  • CMA CGM – 2 x 20,600 teu en 9 x 22,500 teu
  • Cosco – 15 x 20-21,000 teu
  • Evergreen – 14 x 20,150 teu
  • Totaal: 40 schepen van 20.000 teu of meer