De Europese anti-kartelautoriteit legt MOL, “K” Line en NYK Line boetes op wegens kartelvorming. De drie bedrijven zouden samen met sectorgenoten illegale prijsafspraken hebben gemaakt.


Ook de Noorse reder Wilhelmsen krijgt een geldstraf van Brussel. De boetes worden opgelegd in verband met het transporteren van auto’s en kunnen oplopen tot 10% van de jaaromzet. Dat meldt nieuwsdienst Reuters op basis van bronnen dichtbij het onderzoek.

Het nieuws van de boetes komt op een ongelukkig moment voor de Japanners. De drie rederijen starten op 1 april met hun nieuwe joint venture ONE. Het nieuws over de kartelboetes doet hun imago geen goed.

De betrokken bedrijven wilden niet reageren. Ook de EU heeft officieel nog niets bevestigd. Wel schreven MOL, “K” Line en NYK Line in hun jaarverslagen over 2017 dat ze werden onderzocht door Europese mededingingsautoriteiten. Deze startte in september 2012 met het onderzoek naar vermeende prijsafspraken. Daarbij werkten de Europeanen samen met Japanse en Amerikaanse autoriteiten.

Het is niet de eerste keer dat de Japanners een boete krijgen. NYK kreeg vorig jaar al een geldstraf opgelegd in Australië wegens illegale prijsafspraken omtrent het vervoer van auto’s naar het land. Ook in het thuisland moest het bedrijf vier jaar geleden een boete betalen wegens kartelvorming in het autotransport. Daarbij waren tevens “K” Line en Wilhelmsen betrokken. MOL ontsprong toen de dans.