Oceaan Network Express start op 1 april met een nieuwe dienst tussen Azië en Latijns-Amerika. Daarbij werkt het nieuwe bedrijf samen met Hapag-Lloyd, MSC en Hyundai Merchant Marine (HMM).


De toekomstige dienst verbindt Zuid-Korea, Japan, Taiwan en China met diverse landen aan de andere kant van de Grote Oceaan, namelijk Mexico, Peru, Chili en Colombia. Het betreft drie verschillende diensten, waarmee in week 14 wordt gestart. Het initiatief lijkt een antwoord op het nieuws dat marktleider Maersk ook een extra dienst opzet tussen beide werelddelen. Ook deze lijn start begin april.

ONE is een joint venture van drie Japanse rederijen: “K” Line, NYK Line en MOL. Het nieuwe bedrijf start per 1 april 2018 en de drie bedrijven gaan op termijn op in de nieuwe joint venture. Zo willen de drie meer slagkracht krijgen in een lastige markt en willen ze tevens kosten besparen.

In het eerste boekjaar, dat eindigt op 31 maart 2019 moet al 440 miljoen dollar aan kosten zijn bespaard. In de jaren daarna moet dat oplopen tot ongeveer 1 miljard dollar per jaar. Deze bezuinigingen moeten worden behaald door onder meer te snijden in het personeelsbestand en door belangen in havenactiviteiten terug te brengen. Dat meldt The Loadstar.

Uit een analyse van databureau Alphaliner blijkt dat in het dienstenaanbod van ONE weinig verandert ten opzichte van de diensten die de drie Japanse rederijen nu aanbieden. De nieuwe dienst tussen Azië en Latijns-Amerika is een van de weinige wijzigingen in het aanbod. Tevens worden enkele overlappende diensten in Azië samengevoegd.