De National Transportation Safety Board (NTSB) wijt het vergaan van de ‘El Faro’ aan het besluit van de kapitein om de orkaan Joaquin binnen te varen.


Deze conclusie trekt de vervoersveiligheidsraad in haar eindrapportage over de scheepsramp, die in oktober 2015 het leven eiste van 33 bemanningsleden.

Ook de zwakke veiligheidscultuur van de scheepvaartmaatschappij en een gebrekkige implementatie van Bridge Resource Management (BRM)-principes droegen bij aan het ongeluk. Daarnaast ontdekte de NTSB fouten in de normen voor het machinebouwontwerp voor een aanhoudende hellingshoek, een centrale factor in het verlies aan smeeroliezuiging van de ‘El Faro’ en het verlies van voortstuwing. Andere factoren waardoor de ramp zich kon voltrekken, waren de beperkte bescherming van vuurleidingen tegen schade door inslag in het geval van een ladingwisseling en de verouderde open reddingsboten.

Het containerschip ‘El Faro’ kwam bij de Bahama’s door de tropische wervelstorm Joaquin in de problemen en was meer dan 48 uur vermist.

De conclusies van de NTSB komen overeen met eerdere bevindingen van de onderzoeksraad van de Amerikaanse kustwacht.