Verladers moesten in 2017 langer op hun lading wachten dan in het jaar daarvoor. Oorzaak is de aanzienlijke verslechtering van de betrouwbaarheid van containerrederijen.


Maersk Line werd teruggeworpen naar een tiende plaats. Dat concludeert maritiem onderzoeksbureau SeaIntel.

De algehele betrouwbaarheid van de planning voor containerschepen verwijst naar de vraag of containervracht op de afgesproken tijd op de plaats van bestemming aankomt. Volgens een rapport van SeaIntel was het hiermee in 2017 droeviger gesteld dan in 2016. Uit de studie van het bureau blijkt dat de betrouwbaarheid van de achttien grootste containerschepen ter wereld met 8,4 procent afnam. Dit betekent dat de algehele soliditeit 74,5% bedroeg – en dat in 2017 slechts driekwart van de containervracht op tijd arriveerde.

‘Geen van de achttien grootste maatschappijen noteerde in het voorbije jaar een verbetering in hun betrouwbaarheidsscores. De kleinste daling (4,7 procentpunten) komt op naam van Evergreen Marine’, schrijft SeaIntel in de analyse.

Maersk Line
Slaagde geen van de grote spelers de geloofwaardigheid te verbeteren, dat deed het kleine Taiwanese containerschip ‘Wan Hai’ wel. Het schip slaagde erin om 81% van de containervrachten op tijd op de plaats van bestemming af te leveren.

De volgende op de lijst met betrouwbare rederijen zijn Hamburg Süd, Evergreen, OOCL en Cosco. De minst betrouwbare carrier was Yang Ming met een betrouwbaarheidsscore van 71,9 %.

’s Werelds grootste containerrederij, Maersk Line, neemt de tiende plaats in. De Deense rederij kampte het grootste deel van 2017 met een slechte tijdsplanning. Na een afname van de betrouwbaarheid voor het grootste deel van 2017, liet Maersk Line in oktober verbetering zien. De analyse van SeaIntel laat zien dat de twee partners in 2M, Maersk Line en MSC, in die periode een uiteenlopende mate van betrouwbaarheid noteerden.

Afwijking
SeaIntel analyseerde de twintig grootste containerschepen die van 2011 tot en met 2017 actief waren, om te achterhalen of ze wat betreft betrouwbaarheid tekenen van systematische afwijkingen ten aanzien van het algemene marktontwikkeling vertoonden. Daaruit kwam naar voren dat de meeste maatschappijen geen significante afwijkingen laten zien, waarbij opgemerkt dat de industrie als geheel een regressie in de tijdsplanning liet zien.

‘Een aantal maatschappijen laat echter aanzienlijke afwijkingen zien, met name Maersk Line en MSC’, meldt SeaIntel. ‘De 2M-alliantie lijkt het startpunt, maar de ontwikkeling is van een dergelijke omvang dat we alleen maar kunnen concluderen dat beide rederijen een strategische keuze hebben gemaakt in termen van de waarde van betrouwbaarheid – en daarover hebben ze duidelijk tegengestelde opvattingen’, aldus SeaIntel.