In de eerste drie kwartalen van vorig jaar is de doorvoer van containers via Nederlandse havens met ongeveer 30% gegroeid. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd.


De totale goederenoverslag in de Nederlandse havens steeg in de eerste negen maanden van 2017 met 2%. In die periode werd ruim 46 miljoen ton aan goederen in containers aangevoerd, 5,4 miljoen ton meer dan in dezelfde periode van 2016. Ruim twee derde van die groei, bijna vier miljoen ton, was transshipment lading. Het aandeel van de doorvoer in de totale containeraanvoer nam daardoor toe tot 37%.

Overigens is containeroverslag in Nederlandse havens bijna synoniem met de Rotterdamse haven, die ruim 99% van alle boxen afhandelt. Toch verloor de marktleider de afgelopen jaren terrein aan Antwerpen, dat door verdieping van de Westerschelde beter bereikbaar werd en door opstartproblemen op de Tweede Maasvlakte.

Het afgelopen jaar is daar verandering in gekomen met de sterke groei van de nieuwe terminals van RWG en APMT. De Nederlandse haven is daardoor in 2017 sneller gegroeid dan de Belgische concurrent, vooral op de doorvoermarkt.

Eerder erkende topman Jacques Vandermeiren van Havenbedrijf Antwerpen al dat de haven vorig jaar zo’n 200.000 teu is kwijtgeraakt aan Rotterdam en Duinkerken, volgens hem als gevolg van een tekort aan havenarbeiders. Hij voegde eraan toe dat er inmiddels extra personeel wordt ingezet en dat zich dat dit jaar weer vertaalt in groeiende doorvoervolumes.

Uit de CBS-cijfers blijkt dat de belangrijkste ladingsoorten bij transshipment hout en textiel zijn. Een op de vijf doorvoer containers bevat dit soort goederen, in tonnage is het aandeel zelfs 30%. Zo worden in Rotterdam containers overgeslagen met hout uit Finland, Rusland en Zweden overgeslagen met bestemming China. In 2016 werd een op de vijf transshipment containers met voedingsmiddelen verscheept naar Rusland.