De containerlijnen hebben vorig jaar gezamenlijk zo’n zeven miljard dollar winst gemaakt en zouden dit jaar ongeveer evenveel moeten kunnen verdienen.


Dat stelt onderzoeksbureau Drewry in zijn nieuwste Container Market Outlook & Freight Rate Trend. Daarin wordt de eerdere prognose van 3,6% volumegroei verhoogd tot 4,3%. Die bescheiden ophoging zou overeenkomen met zo’n negen miljoen ter extra, waarmee de vrees voor aanhoudende overcapaciteit wordt getemperd. Volgens Philip Damas hebben carriers bovendien contractueel opties ingebouwd om de oplevering van bestelde nieuwe megaschepen uit te stellen als de markt daartoe aanleiding geeft.

Volgens de onderzoeker kwam het aantal opgelegde containerschepen eind vorig jaar overeen met 1,6% van de capaciteit van de wereldvloot, het laagste niveau in jaren. Daar staat tegenover dat de actieve vloot met een capaciteit van 21 miljoen ter bijna 11% groter is. Volgens het bureau laten de timechartertarieven de af laatste weken een stijgende trend zien en zitten ook de tarieven voor spotvervoer in de lift.