China wil een tweede ‘Zijderoute’ tot stand brengen naar Europa, niet over het land, maar via de Poolzee.


Plannen daartoe heeft de Volksrepubliek vastgesteld in een ‘Witboek Arctische Politiek. Een steeds groter deel van de Noordelijke IJszee wordt door de klimaatopwarming ijsvrij.

China voorziet op dit nieuwe vaargebied geregelde diensten voor onder meer containers. De noordelijke route tussen Azië en Europa is ongeveer vierduizend kilometer korter dan de zuidelijke routes.

De Zijderoute over de landmassa’s van Azië en Europa is een alternatief voor kostbaar, maar snel luchtvrachtvervoer en voor de veel tragere scheepvaart tussen beide continenten.

De route over de Poolzee is voor beide andere routes een relatief goedkoop en ook betrekkelijk snel alternatief. China wil zich hier versterken. Het land heeft wereldwijd al een sterke positie in de scheepvaart, onder meer via Cosco Shipping, dat zich onlangs versterkte door de overname van China Shipping.

Voor de nieuwe route zullen ook nieuwe terminals onderweg benodigd zijn. De afgelopen jaren heeft China zich al fors versterkt in de Europese havenoverslag. Het Witboek voorzien in een verdere versterking.