Scheepswerf Damen heeft woensdag de eerste sleepboot met carrouseltechniek opgeleverd.


Het schip komt in handen van het bedrijf Novatug en wordt doorgeleased aan Multraship uit Terneuzen, die het vaartuig als Multratug 32 in gebruik heeft genomen. Innovatief aan de boot is het carrouselsysteem, waardoor het vaartuig op veel hogere snelheid zeeschepen kan assisteren, zonder risico op kapseizen.

‘Het hele idee is ontstaan vanuit veiligheid’, aldus Julian Oggel, managing director van Novatug. ‘In principe is kapseizen tijdens het sleepwerk met de carrouseltechniek onmogelijk. Hierdoor kunnen manoeuvres veilig uitgevoerd worden, terwijl dat bij traditionele slepers erg risicovol zou zijn.’

Kern van de innovatie is dus de carrousel, een patent van Novatug. In grote lijnen bestaat dat systeem uit een stalen ring om de opbouw, die horizontaal 360 graden vrij kan ronddraaien. Daarop is de sleeplier gemonteerd, die verticaal 45 graden kan kantelen. Zo kan de lier zich altijd richten naar de stand van de sleeplijn en is er optimale controle over de sleep. ‘Dit biedt de mogelijkheid om grote zeeschepen op veel grotere snelheden te bedienen, waardoor die schepen zelf beter bestuurbaar blijven. Efficiënter en veiliger dus’, aldus Oggel.

Inmiddels wordt door Damen een tweede, identieke sleepboot voor Novatug gebouwd. Deze wordt naar verwachting in mei opgeleverd en is ook reeds voor Multraship gereserveerd. In de toekomst wil Novatug ook kleinere versies op de markt brengen.