De overslag op de Eurogate containerterminal in Hamburg is in 2017 met ruim 25% gedaald. Oorzaak daarvoor zijn de reorganisatie van de lijnvaartallianties en het faillissement van Hanjin Shippinng.


Volgens Eurogate is de totale overslag ‘ondanks de moeilijke marktomstandigheden stabiel gebleven.’ Er werd een beperkte daling van 1,4% in volume genoteerd, waardoor het aantal behandelde containers op 14,4 miljoen teu uitkwam. Terminals in Bremerhaven, Wilhemshaven, Lissabon, Tanger en Limassol wisten dankzij hogere volumes de klap in Hamburg en Italië te verzachten.

Met name in Tanger en Limassol stegen de volumes aanzienlijk. De terminal in Tanger sloeg bijna 23% meer containers over en kwam uit op een kleine 1,4 miljoen teu. De nieuwe terminal in Limassol, dat een totale capaciteit van 500.000 teu heeft, behandelde in zijn eerste jaar 345.000 containers.

In Duitsland stegen de volumes dankzij diezelfde reorganisatie in allianties in Bremerhaven en Wilhemshaven wel. In Bremerhaven bleef dat beperkt tot 0,9%, terwijl in Wilhelmshaven 15,1% groei werd behaald. De moeizaam opgestarte terminal behandelde 554.000 teu, terwijl het een jaarlijkse capaciteit van 2,7 miljoen teu heeft.

De overslagontwikkeling op de Italiaanse terminals in La Spezia, Cagliari, Ravenna, Salerno en Gioia Tauro is niet gespecificeerd, maar in totaal daalde de overslag in het land met 7,5%.