Maersk Line heeft vrijwel zijn complete IT-systeem moeten vervangen als gevolg van de cyberaanval medio vorig jaar.


Dat heeft voorzitter Jim Hagemann Snabe van A.P. Møller–Maersk bevestigd tijdens een panelsessie over cyberveiligheid op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. Het was voor het eerst dat een hooggeplaatste functionaris van het Deense concern openheid gaf over de impact van de aanval met het zogeheten NotPetya-virus.

Het concern heeft volgens Snabe in tien dagen tijd 4000 nieuwe servers, 45.000 nieuwe pc’s en 2500 applicaties laten installeren Hij noemde de medewerkers ‘heldhaftig’ aangezien een dergelijke operatie normaalgesproken al gauw een half jaar zou hebben gekost: ‘Ik kan de medewerkers en onze partners alleen maar bedanken’.

Het concern maakte eerder bekend dat de hack zo’n 300 miljoen dollar heeft gekost, vooral als gevolg van gemiste boekingen. Volgens Snabe daalde het aantal boekingen ondanks het uitvallen van alle systemen slechts met 20%. De Maersk-voorzitter erkende dat de beveiliging van de systemen voor de aanval van ‘gemiddeld niveau’ was.

Zoals bekend lagen in de twee containerterminals van APM Terminals op de Maasvlakte ruim tien dagen volledig stil als gevolg van de aanval. Directeur Pieter Hartog zei eerder tegen deze krant dat de schade in de vorm van gemiste omzet en extra kosten in de tientallen miljoenen liep.