Hyundai Merchant Marine (HMM) is een ‘ultra-vriezer’ dienst begonnen voor het transport van goederen die op een temperatuur van -60 graden Celsius vervoerd moeten worden.


Het gaat bijvoorbeeld om het transport van rauwe tonijn en zee-egels. De Zuid-Koreaanse begint met twee diensten, die Zuid-Korea, Japan en Spanje met elkaar verbinden.

HMM is zijn hoogwaardige diensten aan het uitbreiden in een poging de financiële positie van het bedrijf te verbeteren. De vrachttarieven voor dergelijke diepvriestransporten liggen vier tot acht keer hoger dan die voor normale reefercontainers.

Het bedrijf is zijn expertise in koeltransport flink aan het ontwikkelen. In het afgelopen jaar zijn er diverse (proef)projecten uitgevoerd om de dienstverlening in het reefertransport te verbeteren met nieuwe technologieën zoals het Internet of Things en blockchain.

Ook het transport van de -60 graden reefers draagt bij aan die ontwikkeling, stelt het bedrijf. ‘Er is hoogwaardige techniek en zeer bekwaam personeel nodig voor deze ultra-vriezer dienst, omdat de extreem lage temperatuur zowel tijdens verplaatsen, laden en lossen behouden moet worden’, leest een toelichting. De rederij wijst er op dat normale reefercontainers een koellimiet van -35 tot -40 graden Celsius hebben.

HMM is na een succesvolle reorganisatie uitgegroeid tot Zuid-Korea’s vlaggenrederij. Nu de toekomst van het bedrijf is zeker gesteld werkt de rederij aan uitbreiding en specialismen. Daarvoor wordt fors geinvesteerd in nieuwe techniek zoals IT en reefers, maar ook in nieuwe scheepscapaciteit. HMM maakte eerder bekend schepen van 22.000 teu te willen bestellen.