Tankerredeijen zijn pessimistisch over 2018 en de verwachting is dat er in het producttankersegment veel consolidatie zal plaatsvinden.


‘De markt voor ruwe aardolie blijft gedurende 2018 erg moeilijk’, zegt Stena Bulk CEO Erik Hånell in een interview met Shippingwatch. ‘Het is een verloren jaar. We kunnen beter vast aan 2019 beginnen.’

De uitspraak tekent het sentiment in de tankermarkt. Ook andere rederijen en deskundigen tonen zich weinig optimistisch. Ten grondslag daarin liggen overcapaciteit in de tankvaart en productiebeperkingen vanuit OPEC om de olieprijs weer omhoog te krijgen. ‘Om die reden geloven we dat 2018 erg zwaar wordt voor tankerrederijen’, zegt Kristin Holth, hoofd Ocean Industries bij DNB tegen het medium.

Verwachting is dat er vanwege die stevige tegenwind dit jaar veel consolidatie zal plaatsvinden, met name in het segment van producttankers. In media worden onder andere de namen Møller-Maersk, Hafnia, BW, Torm en Ardmore genoemd.

Volgens Hånell is het ook in het ruwe olie segment een jaar om sterke posities in te nemen. ‘Als iemand schepen wil kopen of charteren, dan is dit waarschijnlijk het jaar om dat te doen.’