Op de oude Amsterdamse containerterminal van ACT moet binnen afzienbare tijd ruim 100.000 vierkante meter aan loodsruimte verschijnen voor de e-commerce-markt.



Dat is een van de ambitieuze plannen die uitbater TMA Logistics en de nieuwe aandeelhouder Hutchison gisteren ontvouwde om de voormalige diepzee containerterminal van Ceres verder te revitaliseren.

Daarnaast moet de Amsterdamse overslagterminal een draaischijf worden voor shortsea-diensten voor Noord-Europa, een uitvalsbasis voor nieuwe offshore-activiteiten voor onder meer windparken in de Noordzee en een nieuw hub voor en aan-en afvoer van zeecontainers tussen Noord-Nederland en de Rotterdamse haven.

Voor dit laatste initiatief wil algemeen directeur Gerben Matroos van TMA Logistics Amsterdam en Rotterdam met elkaar verbinden via versterkte binnenvaartschepen over de Noordzee. Deze zogeheten estuaire vaart wordt momenteel met veel succes bedreven tussen de Belgische havens van Oostende, Zeebrugge en Antwerpen, zegt de ondernemer. Hij voorziet grote efficiëntie-voordelen voor de containersector waaronder snellere doorlooptijden. ‘Rotterdam en Amsterdam kunnen elkaar zo versterken’, zegt hij. Momenteel is hij in gesprek met het ministerie van Infrastructuur voor de noodzakelijke vergunningen.

Daarnaast voorziet hij een grote vraag vanuit de e-commerce-markt voor distributie-en opslag vanuit de ACT-terminal. ‘Wij liggen hier centraal in de Randstad en bedrijven kunnen vanuit de haven snel de consument bedienen. Daarnaast begint Nunner Logistics vanaf maart met de eerste directe railgoederendienst tussen China en Amsterdam. Daarop zal veel elektronica worden aangevoerd en dat zal op een of andere manier moeten opgeslagen en worden gedistribueerd.’ Matroos zegt twee warehouses van in totaal ruim 100.000 vierkante meter te willen bouwen op het terrein voor de pakketmarkt. Of dat in eigen beheer is of via projectontwikkelaars laat hij nog even in het midden. ‘wat wel zeker is, is dat wij de logistieke diensten gaan leveren.’

Sinds drie jaar maakt TMA Logistics als onderhuurder gebruik van de Amsterdamse ACT-terminal. Het terrein, waar de diepzee containeroverslag in 2011 werd beëindigd, is nog steeds via een lease-contract tot 2043 in handen van stuwadoor Hutchison uit Hongkong, dat ook eigenaar is van het Rotterdamse ECT.

De Chinese containergigant nam recent verrassend een belang van 50% in de Noord-Hollands logistiek dienstverlener om de specifieke logistieke kennis van TMA in onder meer shortsea en breakbulk te koppelen aan het mondiale netwerk van Hutchison, zegt de Europese topman Clemence Cheng van Hutchison Ports. ‘TMA is een grote aanvulling op ons netwerk.’ Hij wijst er onder meer dat het de bedoeling is om de eigen Britse overslagbedrijven en de filialen in Zweden en Polen te verbinden met Amsterdam via shortsea-diensten. ‘Wij kunnen op dat terrein nog veel leren van TMA en onze business verder uitbouwen in Europa.’

De nieuwe joint venture tussen TMA en Hutchison betekent ook dat de overslagmultinational uit Hongkong nu wereldwijd 52 overslagbedrijven telt, aldus Cheng. De laatste is stuwadoor MEO in Velsen, dat met ACS (Amsterdam) en Thor Shipping een onderdeel is van TMA Logistics.