De goederenoverslag in de haven van Antwerpen is vorig jaar met ruim 4% gestegen tot 223,6 miljoen ton. Bijna alle goederensoorten lieten een stijging zien.


Dat maakte topman Jacques Vandermeiren van het Havenbedrijf Antwerpen woensdag in het futuristische Havenhuis bekend. Hij etaleerde veel zelfvertrouwen: ‘We willen voortborduren op het elan van het afgelopen jaar. Dat betekent dat we de wereld als schaal nemen voor onze beslissingen, waarbij het maximaal faciliteren van onze klanten het uitgangspunt is’. De eindstand over het afgelopen jaar betekende het vijfde achtereenvolgende record voor de Belgische haven.

De containeroverslag met 4,3% in tonnen tot 123 miljoen ton en in eenheden met 4,1% tot 10,5 miljoen teu. Net als in Rotterdam was de groei het sterkst aan het eind van het jaar met een plus van 7% in het laatste kwartaal. De Nederlandse haven boekte over heel 2017 een groei van ongeveer 10%, mede dankzij de stijgende productiviteit van twee nieuwe containerterminals.

De Antwerpse haven boekte vooral winst op de vaargebieden Noord-Amerika (+11,6%), Latijns-Amerika (+8,5%) en het Verre Oosten (+7,7%). De aanvoer van containers vanuit de Verenigde Staten groeide met ruim 10%. Op het gebied van doorvoercontainers moest de Scheldehaven echter een stevige veer laten, waardoor de totale aan- en afvoer van en naar Europese bestemmingen, samen het grootste vaargebied, met bijna 4% daalde. Het lijkt erop dat Rotterdam een deel van die transshipmentlading heeft weten af te snoepen, want die boekte juist een forse groei op deze markt.

De enige sector die achteruit ging was het droge massagoed, vooral kolen en ertsen, met een daling van bijna 4% tot iets meer dan twaalf miljoen ton. Het vloeibare massagoed, vooral brandstoffen als benzine en diesel, zit al jaren in de lift en dikte met 6% aan tot 73 miljoen ton. De ro/ro-sector groeide met ruim 10% en kwam uit op ruim vijf miljoen ton. Ook werd er 5% meer ofwel ruim tien miljoen conventioneel stukgoed zoals staal verwerkt.

Vermeiren maakte andermaal duidelijk dat wat hem betreft alleen aanleg van het Saeftinghedok pal onder de grens met Nederland in aanmerking komt om de containercapaciteit verder uit te breiden. De Vlaamse regering maakt in de loop van het jaar een keus uit een aantal varianten, waaronder de bouw van een containereiland in de Schelde. Vermeiren: ‘Het Saeftinghedok scoort het beste op het gebied van capaciteit, operationele haalbaarheid en belangstelling uit de markt’.

Antwerpen was de eerste van de Europese top-3, die zijn jaarcijfers presenteert. Topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam meldde eind vorig jaar dat de totale overslag naar schatting 1,5% is gestegen tot rond de 468 miljoen ton. Volgende week worden de definitieve cijfers bekend. Hamburg, dat na negen maanden op een minnetje van een half procent en 104,3 miljoen ton stond, komt pas medio februari met zijn jaarcijfers.