De GVT Group of Logistics gaat dit jaar zeven volledig elektrische binnenvaartschepen in de vaart nemen, die het Tilburgse bedrijf zal huren van Port-Liner.


Het gaat om twee 110 meter lange containerschepen, die worden ingezet tussen GVT’s terminal in Tilburg en de Rotterdamse haven, en vijf kleinere schepen (type Kempenaar), die zullen gaan varen tussen de afgelopen zomer geopende terminal in Budel-Weert en Antwerpen. Op die route kunnen geen grotere schepen worden ingezet vanwege sluizen, zegt directeur Ton van Meegen van Port-Liner. De schepen moeten eind 2018 worden opgeleverd.

Voor de bouw van de schepen werkt het pas opgerichte bedrijf samen met de scheepswerven Asto Shipyard in Raamsdonkveer en Shipyard Gelria in Nijmegen. Werkina in Werkendam verzorgt het elektrische systeem, zegt Van Meegen.

Port-Liner ontving recent zeven miljoen euro subsidie voor het project uit het Europese CEF-fonds, waarin Brussel ruim 24 miljard euro heeft vrijgemaakt voor investeringen in infrastructurele projecten.

In totaal wil het bedrijf 11 elektrische binnenvaartschepen bouwen die op den duur ook autonoom moeten gaan varen. ‘Dat is niet hetzelfde als onbemand’, zegt van Meegen. ‘In de binnenvaart zal er altijd iemand aan boord blijven.’ Per wanneer de schepen als autonome vaartuigen worden uitgevoerd is onbekend. ‘Daarover gaat een delegatie, waarin onder andere Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) betrokken zijn’, aldus Van Meegen.

Volgens Van Meegen wordt Port-Liner gesteund door het Nederlands Duurzaamheidsfonds, maar dat heeft nog geen direct belang in het bedrijf. Enige aandeelhouder is Lamaxan Holding, een B.V die op naam staat van zijn vrouw.

Het Nederlands Duurzaamheidsfonds is een fonds dat ‘momenteel’ door het pas opgerichte Sun Investments, een investeringsbedrijf dat zich richt op ‘game-changers op gebied van duurzaamheid’, wordt geïnitieerd. Volgens mede-eigenaar Lars Rupert van Sun Investments wordt de bouw van de schepen gefinancierd door de Europese Investeringsbank en een groep private investeerders, waaronder de scheepswerven zelf. Die zullen de schepen na oplevering van de vaartuigen in augustus aan het fonds verkopen, dat moet tegen die tijd voldoende beleggers hebben aangetrokken.