In het Brexitgevoelige Zeebrugge bleef het goederentransport van en naar het Verenigd Koninkrijk vorig jaar stabiel (+4%). Het havenbestuur maakt vandaag vde jaarcijfers bekend.

P&O Ferries noteerde een recordvolume op Tilbury, met ruim 185.000 vrachteenheden (+4,9%). Mooie resultaten waren er ook voor de bestemmingen Teesport (+10,1%) en Hull (+16,6%). In de dienst op Hull deed zich een verschuiving voor van ro/ro naar lo/lo. Algemeen was er wel een groei van ro-ro, met 4,3%. Die is vooral te danken aan de ro/ro voor Scandinavië (+23,5%), die in 2016 al met 11,7% vooruitging. De dienst naar Göteborg van SOL boerde met 92% vooruit. Ook de ro/ro naar Ierland steeg opnieuw, deze keer met 4,6%.

Het aantal behandelde nieuwe wagens steeg met 2% naar 2,83 miljoen. In december ging er wel een knipperlicht flikkeren, want die maand lag het aantal wagens 4% lager dan in december 2016. Havenbestuurder Joachim Coens wijt dit aan de dalende verkoop, een effect van de Brexit. Hij ziet dit als een waarschuwing voor de effectieve Brexit.

Containers (+6,5% in volume) deden het goed in zowel diepzee als kustvaart, dankzij de NEU4-dienst van de Ocean Alliance (CMA CGM), de lo-lo van P&O Ferries naar Hull en de kiwi’s die Seatrade nu in containers Zeebrugge brengt. De opstart van de Cosco Shipping Ports Terminal gaf deze groei op het einde van het jaar nog een zetje.

Door de forse terugval van LNG (-62%) daalde de hele vloeibare bulk (-31%). De huidige hoge LNG-prijzen in Japan en Korea en de toenemende vraag ernaar in China en Indië doen verwachten dat 2018 niet beter zal zijn.

Het eerste effect van de in 2017 geopende snelweg A11 naar de haven van Zeebrugge is negatief. Nu de werken achter de rug liggen, wordt er geen zand en grind meer aangevoerd. Dit vertaalt zich in -12% voor de vaste bulk.

In stukgoed is er een daling van 11%. De verscheping van grote volumes voor de bouw van de LNG-terminal in het Siberische Yamal zijn in de loop van 2017 afgerond. De containerkiwi’s verdwijnen uit de stukgoedcijfers. Net als papier, dat steeds meer als Secu (Stora Enso Cargo Unit) en op cassette wordt verscheept.

Op 31 december 2017 telde Zeebrugge 1.798 presterende havenarbeiders (+6,1%), samen goed voor 347.884 shiften, allebei nieuwe records.