Het afgelopen jaar arriveerden 29.646 schepen in de Rotterdamse haven, ruim 600 ofwel 2% meer dan in 2016.


Het aantal ongelukken met schepen in het havengebied nam met dertig af tot 129. Daarvan was er één die Havenbedrijf Rotterdam als ‘ernstig’ omschrijft, een binnenschip dat stuurloos werd nadat het over een zogenoemde krib was gevaren. Deze en andere nautische jaarcijfers zijn vandaag bekend gemaakt door havenmeester René de Vries. Volgens hem is die daling mede te danken aan investeringen in nieuwe boeien en aanlegpalen.

Het Havenbedrijf is begonnen met een project om het verkeersbegeleidingssysteem in te richten op onbemand varen. Daarmee zijn vorig jaar voor het eerst in Rotterdam proeven gedaan en die krijgen dit jaar een vervolg. De havenbeheerder verwacht dat autonoom varen en vliegen een structureel onderdeel wordt van de bedrijfsvoering.

De Vries maakte verder bekend dat het eerder in gang gezette Pronto-project in de testfase een verkorting van de verblijftijd van schepen in de haven van 20% heeft opgeleverd. Daarbij zijn onder meer Maersk, Shell, MSC en een aantal terminals en maritieme dienstverleners betrokken. De proef wordt dit jaar uitgebreid.

Het Havenbedrijf werkt verder aan een centraal meldpunt voor cyberbeveiliging, dat volgend jaar beschikbaar moet zijn. Verder is er in reactie op de malwareaanval van media vorig jaar, die vooral Maersk Line en APM Terminals trof, rondom het Nautisch Crisisteam een organisatiestructuur ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de haven bereikbaar blijft als er een belangrijk ICT-systeem uitvalt.

De Vries zei verder te verwachten dat het innemen van vloeibaar aardgas (LNG) als transportbrandstof in 2020 gemeengoed is in de Rotterdamse haven. De havenbeheerder heeft de afgelopen jaren al systemen en personeel voorbereid op de komst van LNG-aangedreven schepen. Ook is de wet- en regelgeving aangepast aan het bunkeren van vloeibaar aardgas.