Voorspellingen dat Ocean Alliance zijn dienstregeling ingrijpend zou veranderen zijn niet uitgekomen. Voor de grote Europese havens blijft de situatie grotendeels ongewijzigd.


Consultants van SeaIntel waarschuwden eerder dat bedrijven rekening moesten houden met grote wijzigingen. Dat deden de analisten nadat CMA CGM op 20 december een nieuwe dienstregeling aankondigde, maar daar geen details van prijsgaf.

SeaIntel baseerde zijn waarschuwing op de grote groei van het aantal megaschepen binnen Ocean Alliance, dat in de eerste helft van 2018 met ongeveer 60% zal groeien. Om al die extra capaciteit succesvol in te zetten zal het volledige netwerk moeten worden herzien, was de conclusie. Maar dat is niet gebeurd.

OOCL heeft de nieuwe dienstregeling gepubliceerd en daaruit blijkt dat er binnen de zes Azië-Europa loops geen grote wijzigingen zijn. Rotterdam behoudt een stevige koppositie met een plek in elk van de zes Verre Oosten diensten en een dubbele aanloop in de NEU6, waarin de haven de eerste en laatste Europese aanloop heeft. Hamburg behoudt een positie in vijf van de zes diensten en Antwerpen in drie.

Southampton heeft wel een dienst verloren, maar krijgt in ruil daarvoor een dubbele aanloop in de NEU4 terug. Zeebrugge en Duinkerken kunnen beide op een aanloop blijven rekenen, maar in verschillende diensten in plaats van dezelfde zoals nu nog het geval is.

Dankzij een extra Trans-Atlantische dienst boekt een aantal Europese havens in die markt wel winst. CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL gaan een derde dienst optuigen, de Atlantic East Coast Express 2, die in Europa Southampton, Rotterdam, Antwerpen, Bremerhaven en Le Havre zal aanlopen. Daardoor gaan deze vijf havens er allemaal een Trans-Atlantische dienst op vooruit.

De zes aangekondigde Azië Noord-Europa diensten zijn:
Loop 1: Shanghai – Ningbo – Xiamen – Yantian – Singapore – Felixstowe – Rotterdam – Gdansk – Wilhelmshaven – Felixstowe – Singapore – Yantian – Shanghai

Loop 2: Xingang – Dalian – Qingdao – Shanghai – Ningbo – Singapore – Piraeus – RotterdamHamburgAntwerpen – Shanghai – Xingang

Loop 3: Ningbo – Shanghai – Hongkong – Nansha – Shekou – Tanjung Pelepas – Port Kelang – Piraeus – AntwerpenHamburgRotterdam – Felixstowe – Zeebrugge – Piraeus – Tanjung Pelepas – Singapore – Hongkong – Ningbo

Loop 4: Xingang – Pusan – Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Algeciras – Southampton – Dunkirk – HamburgRotterdam – Southampton – Le Havre – Khor Fakkan – Port Kelang – Xiamen – Xingang

Loop 5: Qingdao – Ningbo – Shanghai – Yantian – Cai Mep – Singapore – Le Havre – RotterdamHamburgAntwerpen – Le Havre – Malta – Jeddah – Nansha – Qingdao

Loop 6: Kaohsiung – Ningbo – Shanghai – Taipei – Yantian – Colombo – Rotterdam – Felixstowe – HamburgRotterdam – Colombo – Kaohsiung

En de drie Trans-Atlantische diensten zijn:
Atlantic East Coast Express 1: Southampton – AntwerpenRotterdam – Bremerhaven – Le Havre – New York – Baltimore – Norfolk – Charleston – Southampton
Atlantic Gulf Express [ATG1]: Le Havre – AntwerpenRotterdam – Bremerhaven – Miami – Veracruz – Altamira – Houston – New Orleans – Le Havre
Atlantic East Coast Express 2 [ATE2]: Southampton – Le Havre – AntwerpenRotterdam – Bremerhaven – Charleston – Savannah – Miami – New York – Southampton