Dat zegt gedeputeerde Jaap Bond (Economische Zaken) van de provincie. ‘De inzet van Amsterdam was dat drie jaar na de verzelfstandiging van het havenbedrijf buurgemeenten en de provincie een belang konden nemen in de havenbeheerder. Die termijn is ruimschoots verstreken’, aldus Bond.

Volgens de CDA-bestuurder is het een logische stap voor de provincie om aandeelhouder te worden van Amsterdamse havenbeheerder. ‘Wij hebben ook geld gestoken in de bouw van de nieuwe zeesluis voor Amsterdam en investeren tevens in de ontwikkeling van haventerreinen in de regio.’ De gemeente Amsterdam is nu nog steeds de enige eigenaar van het havenbedrijf, maar de bedoeling was om via een deelname van andere overheden het draagvlak in de regio voor het havenbedrijf te verhogen. Volgens Bond is het daarbij ‘niet meer actueel’ om te komen tot een soort Europoort aan het Noordzeekanaal, maar ‘is die gedachte wel interessant voor de lange termijn’. Gedeputeerde Elisabeth Post heeft het Amsterdams college al ‘enige tijd geleden’ op de hoogte gebracht van de belangstelling voor een belang in het Amsterdams havenbedrijf, stelt Bond. Daarbij zou de hoogte van het belang ‘onderwerp van onderhandelingen’ zijn, aldus de gedeputeerde. Op dat aanbod van de provincie is niets meer vernomen, voegt hij eraan toe.

Eerder heeft de naar Den Haag vertrokken Amsterdamse havenwethouder Kajsa Ollongren tegen deze krant gezegd geen heil te zien in een financiële participatie van de regio in het plaatselijke havenbedrijf. Zij wees er op dat de regionale samenwerking ook zonder deelname in het aandelenkapitaal van het eigen havenbedrijf goed verliep. Zij sloot daarbij niet uit op termijn met het Rijk en het Rotterdamse havenbedrijf rond de tafel te gaan zitten over een verkoop van aandelen.