Transport van fruit gaat vaak gepaard met bederf en ladingverlies. Een Rotterdams bedrijf, Otflow, bedacht er een oplossing voor.


De innovatieve bodembedekking van Otflow bestaat uit negen stukken karton, die met klittenband met elkaar worden verbonden. De pallets met voorgekoeld fruit komen daar bovenop te staan. Uitgevouwen over de bodem van de koelcontainer functioneert het gecoate karton als een plafond voor de koude lucht. ‘Dat zorgt ervoor dat de luchtstroom die de koelinstallatie inblaast ieder hoekje van de container bereikt’, vertelt Otto de Groot, oprichter van Otflow. ‘Daardoor zijn de temperatuurverschillen tijdens het scheepstransport veel minder dan bij een regulier koeltransport. Dat scheelt enorm in schadeclaims.’ Volgens hem kan het een revolutie betekenen in de scheepvaart en transportindustrie.

Als schade-expert bij expertisebureau HDG zag De Groot in 35 jaar tijd hoe exporteurs allerlei trucjes gebruiken om de luchtstroom te manipuleren. Vaak tevergeefs, als de temperatuurrecorder voorin de reefer aangeeft dat er sprake is geweest van een temperatuurstijging, volgt automatisch een claim. Want onvoldoende koeling betekent ongewenste rijping. Dat resulteert voor kwetsbaar fruit zoals druiven, sinaasappels en kiwi’s in een kortere houdbaarheid of direct in bederf. De Groot: ‘De bodem van koelcontainers is weliswaar voorzien van luchtsleuven, maar die helpen niet meer sinds transporteurs van losse dozen zijn overgestapt op pallets. Otflow herstelt de drukopbouw die een container nodig heeft.’

Ongelijkmatige verdeling van koele lucht zorgt vooral voor problemen wanneer een containerschip in tropische streken vaart – waar veel fruit vandaan komt. De reefer krijgt in het ruim niet alleen te maken met warme buitenlucht, maar ook met warmteontwikkeling van andere koelcontainers. Schade in koude gebieden komt ook voor: ongelijke temperatuurspreiding kan tot bevriezing leiden.

De Groot ontwikkelde zijn oplossing voor het probleem in samenwerking met het instituut Food & Biobased Research van de Universiteit Wageningen. Onderzoekers lichtten daarvoor een transport door van voorgekoelde druiven vanuit Zuid-Afrika naar Nederland. Het stuk over de warme evenaar is in dat vaartraject het meest kritiek. Uit metingen bleek dat Otflow de temperatuurverschillen tussen de warmste en de koudste plekken met ongeveer 30% reduceert. Dat zorgt voor lagere respiratiesnelheid van het fruit, waardoor het verser op zijn bestemming aankomt. De Otflow is inmiddels ook met succes toegepast bij een lading ananassen uit Costa Rica en een lading peren vanuit Nederland naar China.

De Otflow kost 120 euro per containerlading en is bedoeld voor eenmalig gebruik. De Groot: ‘Dat is minder dan €0,01 cent per kilo fruit. Die investering heb je er meteen uit als je fruit vers blijft.’