De recent bestelde megaschepen van MSC en CMA CGM kunnen wanneer zij in 2019 en 2020 van de werf komen rollen mogelijk niet 22.000, maar 23.500 teu vervoeren.


De orders bevatten opties om de schepen te verbreden met een 24ste rij containers. De nieuwe generatie megacarriers zal nog steeds rond de 400 meter lang zijn, maar de breedte zal waarschijnlijk toenemen tot 61,4 meter ten opzichte van 59 meter nu. Dat melden media op basis van Alphaliner, die de schepen de naam Megamax-24 geeft omdat zij zowel in de lengte (aan dek), breedte en hoogte 24 containers kunnen dragen.

Of de schepen in de praktijk ook daadwerkelijk zoveel containers zullen dragen is afhankelijk van het gewicht van de containers en de diepgangrestricties van havens. ‘Deze nominale capaciteit gaat uit van perfecte omstandigheden in zowel de containermix als de gewichten. Zoals bij de meeste containerschiptypes zal de werkelijk haalbare maximale beladingsgraad aanzienlijk lager zijn’, stellen de analisten.

Ook zal er verschil zitten tussen de schepen van CMA CGM en MSC. De Franse rederij maakte deze week bekend zijn nieuwe schepen op LNG te laten varen. Dat is een stuk milieuvriendelijker, maar vergt ook een flinke hoeveelheid extra ruimte voor de brandstoftanks. Naar verwachting zullen de schepen van CMA CGM door de keuze voor LNG 400 tot 500 teu minder kunnen laden.