CMA CGM’s recent bestelde containerschepen van 22.000 teu gaan varen op vloeibaar aardgas (LNG). Dat kan de ontwikkeling van een wereldwijd LNG-bunkernetwerk in een stroomversnelling brengen.


Dat heeft de rederij gisteren bekendgemaakt in het kader van de klimaattop, COP23, die plaatsvindt in Bonn.

De Franse rederij is de eerste ter wereld om schepen van dit formaat met LNG-voortstuwing uit te rusten, LNG-tankers die varen op hun eigen lading niet meegerekend. Vooralsnog varen de meeste schepen met gasmotoren als shortsea schepen in bepaalde regio’s, vanwege het nog gebrekkige wereldwijde bunkernetwerk.

Het gebruik van aardgas dringt de uitstoot van zwavel en fijnstof met 99% terug en de uitstoot van stikstof met 85%. Ook is het gebruik van gas in plaats van stookolie gunstig voor de CO2-uitstoot, die tot 25% minder kan worden. Volgens CMA CGM worden de schepen door het gebruik van gas 20% zuiniger in vergelijking met stookolie.

De schepen worden uitgerust met dual fuel motoren, wat betekent dat er nog wel een kleine hoeveelheid diesel nodig is om het gas in de cilinder tot ontbranding te brengen.

CEO Rodolphe Saadé zegt dat CMA CGM ‘volledig is toegewijd’ aan het reduceren van de broeikasgasuitstoot en wil voldoen aan het Klimaatverdrag van Parijs. ‘We hebben het gewaagde besluit genomen om onze toekomstige 22.000 teu schepen te voorzien van milieubeschermende technologie. Door te kiezen voor LNG willen wij een leidende rol spelen in de bescherming van het milieu en een pionier zijn in het gebruik van innovatieve en milieuvriendelijke technologieën.’

Terwijl CMA CGM zijn ambitieuze plan heeft onthuld is de internationale overkoepelende redersorganisatie ICS in Bonn aan het ruziën met de Marshall Islands en andere lidstaten in de zuidelijke Pacifische Oceaan.

De Marshall Islands heeft een voorstel ingediend voor een 100% CO2-reductie van van de scheepvaart in 2035. Dat doen de eilandstaten omdat zij vrezen voor een stijging van de waterspiegel, die de eilanden ernstige schade kan berokkenen. ICS noemt de Marshall Islands ‘onrealistisch en inflexibel’ en zegt dat een dergelijke reductie niet mogelijk is. NGO InfluenceMap verweet de redersorganisatie onlangs opzettelijk de ontwikkeling van effectief klimaatbeleid voor de scheepvaart te belemmeren.

ICS herhaalt continu dat het in 2050 de uitstoot per ton/kilometer met 50% wil terugdringen, maar weigerde vooralsnog een absolute reductiedoelstelling te noemen. Onder de druk die in de afgelopen weken uitgeoefend is op de organisatie, zegt woordvoerder Simon Bennet nu dat ICS de doelstelling van Japan, dat de absolute CO2-uitstoot in 2060 met 50% verminderd wil hebben, ‘meer realistisch’ vindt. De Nederlandse redersvereniging KVNR pleit voor een 50% reductie in 2050. Dat is volgens scheepvaartdeskundige van de OESO Olaf Merk ongeveer in lijn met een 1,75 graden Celsius-scenario.

CMA CGM heeft tussen 2005 en 2015 zijn CO2-uitstoot per ton/kilometer al eens met 50% verminderd, meldt de rederij. De ambitie is om de uitstoot in 2025 met nog eens 30% te verminderen, ten opzichte van 2015.

De efficiëntie-ontwikkeling van CMA CGM’s vloot.