Daarmee is Rotterdam nog steeds de grootste containerhaven van Europa, gevolgd door Antwerpen, dat veertiende op de wereldranglijst bleef en Hamburg. De Duitse haven schoof een positie op naar de achttiende plek, doordat het overslagcijfer van Tanjung Pelapas met bijna 9% daalde tot iets meer dan acht miljoen teu en de Maleisische haven terugviel van plek 17 naar 19. Antwerpen en Hamburg verwerkten respectievelijk tien (+4%) en 8,9 (+1%) miljoen twintigvoets eenheden.

Rotterdam op zijn beurt werd ingehaald door het eveneens Maleisische Port Kelang, dat vorig jaar met 11% groeide en 13,2 miljoen teu verwerkte. Dat is bijna een miljoen meer dan de Nederlandse haven, die met een groei van iets meer dan een procent uitkwam op 12,4 miljoen teu.

De top-10 wordt als vanouds gedomineerd door containerhavens in Azië, met Dubai in het Midden Oosten op plek negen als enige uitzondering. Toch was de groei er vorig jaar aan de kop van het klassement goeddeels uit. Shanghai bleef met een plus van 1,6% en een totaal van ruim 37 miljoen royaal de grootste, net als het jaar ervoor gevolgd door Singapore (-0,1%, 30,9 mln teu) en Shenzen (-1%, 30 mln teu).

Ook de rest van de top-10 bleef ongewijzigd met op de plaatsen vier toe en met 10: Ningbo, Hongkong, Busan, Guangzhou, Qingdao, Dubai en Tianjin. Daarvan vertoonde alleen Guangzhou met een plus van 8% en 18,9 mln teu een flinke groei. Hongkong (-2,7%, 19,6 mln teu) en Dubai (-5,3%, 14,8 mln teu) zagen het aantal containers afnemen, de overige havens in de top-10 boekten bescheiden groeicijfers.