De tanker is leeg en vormt volgens Veiligheidsregio Zeeland geen gevaar voor de omgeving. De zeventien opvarenden zijn ongedeerd. Er is GRIP 2 afgekondigd voor de coördinatie van het incident.

Een eerste poging om het schip vlot te trekken is vanochtend mislukt vanwege de lage waterstand. Tijdens hoogtij vanmiddag na 15.00 wordt een nieuwe poging ondernomen door zes sleepboten van Kotug en Multraship. Als gevolg daarvan is de doorvaart van het Nauw van Bath tussen 14.00 en 16.15 uur volledig gestremd. Op dit moment kunnen schepen die korter zijn dan 200 meter nog passeren.

De aanvaring die tot de stranding leidde had plaats in alle vroegte, maar een exact tijdstip is vooralsnog onbekend. De in 2006 gebouwde en 188 meter lange ‘Seatrout’ van German Tanker Shipping in Bremen kwam in aanvaring met de 225 meter langen onder Liberische vlag varende bulkcarrier ‘Usolie’.

Volgens bericht van Veiligheidsregio Zeeland was de ‘Seatrout’ onderweg naar Antwerpen, terwijl de ‘Usolie’ de Vlaamse haven juist verliet. Dat strookt niet met de AIS-gegevens van de schepen, die laten zien dat beide schepen afvarend waren. Volgens mediaberichten kwamen de twee afvarende schepen aanvaring nadat de bulkcarrier moest uitwijken voor een opvarend schip. Dit is door Veiligheidsregio Zeeland, die de woordvoering verzorgt, nog niet bevestigd.

Tekst loopt door onder afbeelding.


AIS-track van tankschip ‘Seatrout’. Via Marinetraffic.com.


AIS-track van de bulkcarrier ‘Usolie’. Via Marinetraffic.com.

Het is de tweede keer in korte tijd dat er een schip vastloopt in het Nauw van Bath. Eerder deze zomer liep het containerschip ‘CSCL Jupiter’ er ook vast, nadat er problemen waren ontstaan aan de roerinstallatie van het schip. Een woordvoerster van Havenbedrijf Antwerpen benadrukte toen dat de stranding aan het schip lag, en niet aan de omgeving.

Maar uit historische gegevens van Rijkswaterstaat blijkt dat ongevallen het Nauw van Bath, een flessenhals in de Westerschelde vlak voor de haven van Antwerpen, niet vreemd zijn. In de periode 2008 tot en met 2016 liepen er zes schepen aan de grond. Ook waren er negen aanvaringen, waarvan zes met boeien en drie tussen schepen onderling. In al die incidenten bleef de bemanning overigens ongedeerd.