Het totaalbedrag komt neer op 1,77 miljard dollar. Voor de zes megacarriers wordt grofweg 840 miljoen dollar betaald, waarvan een slordige honderd miljoen dollar naar dochterbedrijf Cosco Shipping Development (het voormalige China Shipping Container Lines, red.), die binnen de groep optreedt als de scheepseigenaar en schepen aan containerrederij Cosco Shipping Lines chartert.

Voor de acht schepen van 13.500 teu wordt 939 miljoen dollar betaald. Van dat bedrag blijft 109 miljoen dollar binnen de Cosco groep.

Het nieuws volgt kort op de door Maersk aangekondigde vlootuitbreiding van 27 schepen. Daarvan hebben er elf een capaciteit van 20.568 teu. De eerste daarvan is recent in de vaart gekomen. Ook MOL krijgt momenteel schepen van meer dan 20.000 teu opgeleverd. De eerste daarvan, de ‘MOL Triumph’, komt volgende week aan in Rotterdam. Het eerste 21.000 teu schip word deze zomer opgeleverd aan OOCL.

In de markt klinken bezorgde geluiden. De rederijen zijn nog maar net aan het herstellen van één van de slechtste jaren ooit, die juist werd veroorzaakt door overcapaciteit.