Dat zegt Guy Platten van de brancheorganisatie die 170 rederijen en scheepseigenaren telt. Hij vreest voor veel vertraging bij de afhandeling van vrachtwagens als Groot-Brittannië in maart 2019 de douane-unie van de EU verlaat. Platten wijst daarbij niet alleen op de inklaring en uitklaring van goederen die tot lange wachttijden kan leiden, maar ook op de extra inspecties die moeten worden uitgevoerd.

De waarschuwing van Platten volgt op een eerdere brandbrief van Eurotunnel en het Britse beroepsgoederen verkeer dat in de haven van Dover, waar jaarlijks 2,6 miljoen trucks worden afgehandeld, een verkeersinfarct dreigt door brexit. Daarbij komen nog eens 1,6 miljoen trucks die door Eurotunnel worden vervoerd.

De brancheorganisatie heeft berekend dat het afhandelen van een truck van buiten de EU gemiddeld twintig minuten vergt als alle documenten aanwezig zijn en er geen inspecties zijn. Op basis van het huidige aantal trucks in Dover, dagelijks 16.000, ontstaan er dan al wachttijden van uren of zelfs dagen, aldus de UK Chamber of Shipping.