UPDATE 11.41 uur: Antwoorden persconferentie Søren Skou, CEO Maersk, toegevoegd.

De verkoop zal naar verwachting eind 2017 worden afgerond, mits de overname wordt goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten van China, Korea, Brazilië, de Verenigde Staten en de EU. Analisten zien dat als een uitdaging vanwege het erg grote marktaandeel dat Maersk met de overname bemachtigt op de handelsroutes van en naar Latijns-Amerika en in de reefervaart. Skou zegt de reactie van de betreffende autoriteiten af te wachten.

Indien de lichten op groen worden gezet verwacht Skou de integratie van Hamburg Süd snel af te ronden. De merknaam Hamburg Süd wordt behouden evenals het hoofdkantoor in Hamburg. Skou spreekt van een ‘light touch integration‘, zoals ook het geval was met Safmarine dat in 1999 door Maersk werd gekocht, maar nog altijd onder de eigen naam werkt. Synergie verwacht de rederij onder andere te behalen door het combineren van de netwerken.

De overname zal ook een impact hebben op Maersk Line’s samenwerking met MSC, die samen zijn verbonden in de alliantie 2M. ‘Hamburg Süd is actief in de oost-west handel en we verwachten deze capaciteit in te zetten binnen 2M’, zegt hij. Of ook die schepen onder de eigen merknaam blijven varen is nog niet zeker.

De Hamburg Süd Group omvat meer dan alleen containerlijndiensten. De groep is ook eigenaar van een bulk- en tankerdivisie. De bulkdivisie boekt al jaren slechte resultaten, hoewel exacte cijfers nooit bekend zijn gemaakt. Deze divisies vallen ook onder de overname, maar plannen hiervoor zijn nog niet bekend. ‘We hebben uit het verleden ervaring in de droge bulkmarkt en we zijn actief in de tankvaart. Wat we met deze bedrijfstakken gaan doen zullen we besluiten wanneer ze onderdeel van ons bedrijf zijn geworden’, zegt Skou.

Bij de telefonische persconferentie waren geen bestuursleden van Hamburg Süd of de Oetker Group aanwezig. In een persverklaring schrijft Dr. August Oetker, voorzitter van de raad van commissarissen van Dr. August Oetker KG, de holding van de Oetker Group, dat het ‘voor zijn familie geen gemakkelijke beslissing was om na tachtig jaar de betrokkenheid in de scheepvaart op te geven, maar we hebben er vertrouwen in dat we de best mogelijke partner hebben gekozen.’

De Oetker Group schrijft in het persbericht dat actieve deelneming in de huidige consolidatieslag die gaande is in de containerindustrie nog hogere kapitaalinvesteringen zou vereisen. Dat zou de overige bedrijfstakken van de Oetker Group, zoals onder meer de verkoop van bakproducten en diepsvriespizza’s, bierbrouwerijen, een wijnhandelaar en een hotelketen, in gevaar kunnen brengen. Hamburg Süd is goed voor de helft van de totale omzet van de Oetker Group, die in 2015 neerkwam op 12 miljard euro.

Door de overname groeit het marktaandeel van Maersk Line tot ruim 18,6% en de vlootcapaciteit tot 3,8 miljoen teu. Dat is een miljoen teu meer dan MSC, de nummer twee van de wereld.

‘Deze overname giet onze positie als marktleider in cement’, zegt Skou, die de overname verder een mijlpaal in Maersk’s geschiedenis noemt. ‘Hamburg Süd complementeert Maersk Line en samen kunnen we klanten het beste van twee werelden bieden, met name in de Noord-Zuid handel.’