De terminal komt op een site van 53 hectare en krijgt een kadelengte van 1.200 meter. Het wordt de eerste geautomatiseerde containerterminal in Afrika en zal onder meer fungeren als ‘shipping hub’ voor meerdere handelsroutes.

APM Terminals is sinds 2007 actief in de haven van Tanger, aan de straat van Gibraltar. Het breidt er zijn containerterminal uit om meer volume aan te kunnen en om een betere dienstverlening te kunnen bieden aan grotere containerschepen.

Willemen is één van de weinige grote Vlaamse bouwondernemingen die nog altijd een familiebedrijf zijn. Het bouwde onder meer al de MSC PSA European Terminal (MPET) in Antwerpen. De dochters die de terminal in Tanger gaan aanleggen zijn Aswebo, Aannemingen Van Wellen, Franki Construct en Cosimco. Medio februari 2017 gaat de eerste spade in de grond en op 1 september 2018 moeten de werken klaar zijn.

Marokko is geen onbekend terrein voor Willemen: het voerde er al verschillende bouwopdrachten uit en Cosimco heeft er een vestiging. Maar de nieuwe APM-terminal is er wel veruit de grootste opdracht ooit. Hij bestaat uit vier fases.

De eerste fase omvat alle wegen- en rioleringswerken, de aanleg van de nutsleidingen en de verhardings- en omheiningswerken. Deze fase omvat ook de plaatsing van de ARMG-rails voor automatisch containertransport. Fase twee bestaat uit alle betonnerings- en bekistingswerkzaamheden en de bouw van de 1.200 meter lange rails, waarop de hijskranen worden geplaatst. Deze rails wordt gefundeerd op 403 palen met een diameter van 1,35 meter en een lengte van 24 meter. De palen worden tot 9 meter diep in de rotswand geboord.

De twee overige fases omvatten de aanleg van de nutsvoorzieningen, het optrekken van de kantoren en onderhoudsateliers en het installeren van de luifels en de uitrusting van de tankplaats.