Dat blijkt uit een circulaire van het zogenoemde Projectteam RPS, dat nu op zoek gaat naar andere oplossingen. Belangrijkste oorzaak van de problemen is volgens FNV-bestuurder Niek Stam de verschuiving van een groot pakket Maersk-lading van Uniport in de Waalhaven naar APMTR op de Maasvlakte. Daardoor zal Uniport naar verwachting wekelijks nog maar maximaal vijftig diensten per week van RPS inhuren in plaats van de geplande honderd.

Volgens Stam wil APMTR geen personeel bij RPS inhuren om de extra lading te behandelen. Hij stelt dat dat in strijd is met de afspraken, die afgelopen zomer over banenbehoud in de Rotterdamse containersector zijn gemaakt. Volgens hem is Havenbedrijf Rotterdam verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan en heeft hij topman Allard Castelein daarop aangesproken. ’Ga het maar uitzoeken’, heb ik gezegd.

Directeur Pieter Hartog van APMTR zegt geen oplossing te kunnen bieden voor de problemen bij RPS: ‘Pakketten verschuiven nu eenmaal af en toe in de haven. Dat is al twintig jaar zo, en dat zal de komende twintig jaar ook wel zo zijn. Dat is vervelend voor de partij die het werk kwijtraakt, maar het is niet anders.’ Havenbedrijf Rotterdam kon woensdag niet reageren.

Uit de circulaire blijkt verder dat wordt aangestuurd op een faillissement van RPS in januari. Het uitzendbureau heeft sinds september uitstel van betaling. Havenbedrijf Rotterdam en aandeelhouder Hans Vervat hebben gezamenlijk ruim vijf miljoen euro toegezegd voor een ‘zachte landing’ van de betrokken havenwerkers. RPS is het overblijfsel van de vroegere havenpool SHB, die ooit meer dan duizend mensen in dienst had.

Het is nog niet helemaal duidelijk voor hoeveel havenwerkers er aanvullende afspraken nodig zijn. Het projectteam rekent aan varianten op basis van een WW-uitkering in combinatie met een suppletieregeling.