TEUbooker is een online platform die boekende partijen in staat stelt om kleine ladingpartijen bij te boeken op bestaande transporten tussen de terminals op de Maasvlaktes. Door een Excel-sheet met de te boeken containers te uploaden in het distributiekanaal, wordt de ladingpartij automatisch weggezet onder een aantal aangesloten vervoerders die transporten op de Maasvlakte verzorgen. Die kunnen vervolgens op de boeking reageren.

‘Transporten tussen de terminals op de Maasvlakte zijn lang niet altijd volledig bezet’, zegt oprichter Frans Swarttouw. ‘Voor barge- of spoorvervoerders is die bezettingsgraad via TEUbooker gemakkelijk te verbeteren, terwijl er voor de boekende partijen tijdwinst te behalen valt doordat zij voor kleine transhipmentladingen niet langer zelf verschillende vervoerders hoeven te benaderen om te zien wie er plek heeft.’

Ook terminals kunnen volgens Swarttouw vruchten plukken van het platform. Omdat TEUBooker de containers op reeds ingeplande transporten bijboekt, neemt het aantal kleine call sizes af. Dat zou de kadeplanning ten goede moeten komen doordat er minder vaak van schip gewisseld hoeft te worden.

Het uploaden van de boeking kan via een drag & drop systeem, of, zoals Swarttouw het op zijn Rotterdams noemt, een sleur en pleur methode. Selecteer het gewenste bestand, sleep het naar de website en laat los. Het platform converteert het bestand automatisch in een boeking die onder alle aangesloten vervoerders wordt weggezet. Om de privacy van de boekende partij te waarborgen kunnen alleen de aangesloten vervoerders de boeking zien.

TEUbooker rekent een commissie over elke succesvolle boeking, die op rekening komt van de vervoerder. Voor boekende partijen is het gebruik van het boekingsplatform gratis.

In eerste instantie richt Swarttouw zich specifiek op het bijboeken van kleinere ladingpartijen. ‘Een terminal doet gemiddeld twintig handelingen per uur’, zegt hij. ‘Als partijen zestig containers zouden bijboeken zou dat drie uur extra laadtijd kosten. Dat schopt de kadeplanning volledig in de war. Daarom hanteren we een maximum van tien containers per transport tussen twee terminals.’

TEUbooker is per vandaag actief voor transporten op de Maasvlakte, waarbij de aandacht ligt op de doorvoer van containers. ‘Eén op de drie containers die Rotterdam per zeeschip binnenkomt, verlaat die ook weer per zeeschip’, zegt Swarttouw. ‘Regelmatig is de terminal van vertrek echter een andere dan de terminal van aankomst. Wij willen de uitwisseling van die containers tussen de terminals bevorderen.’

Eén van de aangesloten operators is de Rotterdam Port Shuttle. CEO Eric van Wijngaarden van de Boom Groep, het moederbedrijf van de shuttle-service, is positief over het platform. ‘Ik denk dat TEUBooker de haven toegankelijker kan maken’, zegt hij. ‘Zeker als het platform er in slaagt om ook de lege plekken op internationale transporten zichtbaar kan maken.’ Wel plaatst hij de kanttekening dat bij een container veel data hoort, en hij benieuwd is of het programma die data daadwerkelijk zelf kan converteren tot een vast boekingsformat. De bezettingsgraad van de Port Shuttle ligt gemiddeld op 80 tot 85%. Andere aangesloten operators zijn Danser, Distrirail en BCTN.

Swarttouw zegt dat alle testen succesvol zijn verlopen. Zijn ambitie is om voor het einde van dit jaar ook de Waal- en Eemhaven terminals als Uniport, Rotterdam Shortsea Terminal en SCA Logistics in het transportpakket te betrekken. Medio 2017 wil hij uitbreiden met Europese achterland bestemmingen, zoals bijvoorbeeld binnenvaartdiensten tussen Rotterdam en Basel.