Daarnaast heeft de Deense terminaloperator ook een belang van 9,9% verkocht aan Qingdao Port International Development, waardoor een joint venture is ontstaan waarin APM Terminals een meerderheidsbelang heeft van 50,1%.

Middels de overeenkomst krijgen de twee Chinese bedrijven niet alleen een belang in de bestaande reeferterminal in het Italiaanse Vado, maar ook in een nieuwe diepwater-containerterminal die momenteel in het Noord-Italiaanse stadje wordt gebouwd.

APM Terminals kocht de reeferterminal vorig jaar. Jaarlijks kan er 250.000 teu worden behandeld, maar dat aantal zal door de de bouw van de nieuwe terminal uitgroeien tot ruim miljoen teu. Het bedrijf wil met de nieuwe terminal Noord-Italië, Zwitserland en Zuid-Duitsland bedienen.

De in aanbouw zijnde terminal wordt er volledig op ingericht om schepen van tot wel 19.000 teu te kunnen ontvangen en moet in 2018 operationeel zijn. Het plan is om deze terminal en de Reefer Terminal tot één complex uit te bouwen. Vado ligt in de Italiaanse streek Ligurië. In 2015 werd in de haven 2,24 miljoen teu behandeld.

Het is voor APM Terminals niet de eerste deal met Cosco. Het Chinese bedrijf heeft ook belangen in de APM Terminals in Suez, Zeebrugge en Qingdao.