De 90 meter lange ‘ALP Striker’ is de eerste in de ALP Future serie, bestaande uit vier anchor handling tugs die lange afstanden kunnen overbruggen. De schepen zijn ontworpen om FPSO’s en platformen naar en van hun productielocatie te slepen en aan te sluiten op het betreffende olie- of gasveld. Daartoe worden de schepen uitgerust met Remote Operated Vehicle (ROV’s). Dat zijn op afstand bestuurbare onderwaterrobotjes.

Tijdens tests voor de kust van Zuid-Korea liet de ‘ALP Striker’ een trekvermogen van 309,6 MT zien. Daarmee is het volgens ALP Maritime de sterkste lange afstandssleper, maar niet de allersterkste sleper ter wereld. Die titel staat op naam van de 397 MT sterke ‘KL Sandfjord’ en ‘KL Saltfjord’, beiden van “K” Line.

De ‘ALP Striker’ is het eerste schip in de serie, maar ook het eerste schip dat het Rotterdamse bedrijf zelf heeft laten bouwen. ALP Maritime werd in 2010 opgericht door Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder – ALP. Zij richtten het bedrijf op nadat zij gezamenlijk hun vorige werkgever, het inmiddels door Boskalis overgenomen zeesleepbedrijf Fairmount Marine, hadden verlaten. Het idee was om met zijn drieën een consultancybureau in de zeesleepvaart te starten, maar dat liep anders.

Na een x aantal opdrachten bleek het hebben van eigen schepen toch beter. ALP Maritime schakelde scheepsontwerper Ulstein in waaruit de ALP Future serie voortkwam. In de zoektocht naar financiering van het sleepkwartet komen de oprichters in contact met het Canadese Teekay Offshore. Die neemt het bedrijf kort daarna over en stelt 260 miljoen dollar beschikbaar voor de bouw.

In afwachting van de ALP Future-schepen die in Japan worden gebouwd, koopt het bedrijf vast zes grote slepers die op dat moment voor de Duitse rederij Harms vaarden. De drie zusterschepen van de ‘ALP Striker’ worden in de loop van dit en volgend jaar opgeleverd. Daardoor groeit het in de Maastoren gevestigde bedrijf in zes jaar tijd uit tot een rederij met een vloot van de grootste lange afstandsslepers ter wereld.