Volgens bronnen in de haven hebben sommige verladers besloten de terminal voorlopig te mijden en een deel van hun lading naar andere havens verlegd. Een van hen meldt dat een grote Zwitserse verlader om die reden een pakket van duizend importcontainers uit het Verre Oosten in Genua in plaats van Rotterdam laat lossen.

VERN, branchevereniging van de containertruckers, is de problemen meer dan zat. Die probeert al geruime tijd tevergeefs met de terminal in overleg te komen over de terugkerende en veelal onverwachte wachttijden voor de chauffeurs. De geautomatiseerde terminal kampt met aanhoudende aanloopproblemen, met name op IT-gebied, waardoor de volledige operatie met enige regelmaat urenlang wordt stilgelegd.

Niet alleen de containertruckers, maar ook spoor en binnenvaartoperators melden dat er frequent onverwachte vertragingen zijn. Een oproep van de VERN aan de terminalleiding om upgrades van het IT-systeem in de nachtelijke uren uit te voeren, is volgens voorzitter Klaas de Waard aan dovemans oren gericht.

Hij noemt de huidige situatie ‘onacceptabel’ en wil zo snel mogelijk met de bedrijfsleiding aan tafel om oplossingen te zoeken. Vergoeding van de vertragingsschade moet daar wat hem betreft deel van uitmaken. ‘Het kan niet zo zijn dat alle extra kosten op het bord van onze leden worden gelegd’, zegt hij. Hij sluit niet uit dat chauffeurs in actie zullen komen, als APMT2 nul op het rekest geeft. ‘We hebben een ruime ervaring met actievoeren en ik sluit bijvoorbeeld blokkades niet uit’, aldus De Waard.

Johan Booij van spooroperator Distri Rail zegt dat verbeteringsvoorstellen vanuit de markt vastlopen op ‘bureaucratie en ambtenarij’ bij het bedrijf. ‘We hoopten die situatie in Rotterdam achter ons te laten sinds ECT geen monopolist meer is, maar het tegendeel is het geval. Waar ECT in beweging is gekomen en commercieel stappen maakt, vervalt APMT2 in fouten uit het verleden’.

Woordvoerder Ferry Kok van APMT2 wil niet inhoudelijk op de klachten reageren. Hij stelt dat het bedrijf altijd open staat voor dialoog en die met de betrokken partijen wil voortzetten. Hij wil niet zeggen op welke termijn de terminal de problemen denkt op te lossen en gaat niet in op vragen over verladers die hun lading verleggen.