Na het testjaar 2015, waarin de Zeeuwse haven gedurende het aardappel en uien exportseizoen werd aangedaan, gaan de Fransen de Zeeuwse haven opnieuw bedienen in het kader van hun Euraf 1-dienst tussen West-Europa en Noord- en West-Afrika. Daarop varen schepen van rond de 3.700 teu, waar het vorig jaar om eenheden van 1.200 tot 1.500 teu ging.

Havenbeheerder Zeeland Seaports hoopt dat de dienst het jaar rond wordt voortgezet. Dan is het noodzakelijk dat er buiten de uien en aardappelen, die in reefercontainers worden geëxporteerd, ook ‘droge lading’ wordt geacquireerd. Dat werd vorig jaar ook tevergeefs geprobeerd, waarna Vlissingen rond de jaarwisseling weer uit het vaarschema geschrapt werd.

De rotatie van de wekelijkse dienst is Duinkerken – Tilbury – Antwerpen – Vlissingen – Duinkerken – Le Havre – Montoir – Tanger Med – Algeciras – Dakar – Abidjan – Dakar – Algeciras en weer Duinkerken. De dienst wordt uitgevoerd met zes schepen van 3.400 tot 3.800 teu met 500 tot 600 reeferaansluitingen.

De eerste afvaart uit Vlissingen staat gepland op 9 september met de ‘CMA CGM Partici’. Aantrekkelijk voor de Zeeuwse haven is dat met het aanlopen van de draaischijven Tanger Med en Algeciras aan de ingang van de Middellandse Zee doorvoermogelijkheden naar tal van andere bestemmingen ontstaan.