Dit meldt het GroentenFruitHuis, één van de brancheorganisatie die bij het overleg betrokken zijn. Vooral logistieke dienstverleners klagen steen en been over vertragingen, sinds de Douane het vervoer over de openbare weg van te scannen containers begin dit jaar verbood. De Douane ging daartoe over nadat een aantal chauffeurs de scanplicht, al dan niet bewust, hadden genegeerd en hun container gewoon bij de ontvanger afleverden.

De brancheorganisaties Fenex, EVO en GroentenFruitHuis hebben de afgelopen maanden voorstellen gedaan om de problemen op te lossen. Die zijn afgelopen vrijdag deels overgenomen door de Douane, die daar zelf nog een aantal voorwaarden aan heeft toegevoegd. Partijen gaan de nieuwe werkwijze een maand op proef toepassen. Peter Verbaas van het GroentenFruitHuis is positief verrast: ‘Deze voortgang was wat mij betreft onverwacht’.

Importcontainers met groenten en fruit worden relatief vaak gecontroleerd, omdat die bovengemiddeld vaak worden gebruikt voor drugssmokkel. De Douane streeft ernaar geselecteerde containers binnen 36 uur te scannen, maar volgens expediteurs, die niet met name genoemd willen worden, komt daar in de praktijk weinig van terecht. ‘Je weet van tevoren niet wanneer je je container terugkrijgt, waardoor je geen planning kunt maken. Dat is aan een klant gewoon niet te verkopen’, zegt een van hen.

Volgens Verbaas kosten de vertragingen Rotterdam veel lading. ‘Harde cijfers heb ik niet, maar ik weet dat een aantal importeurs hun aanvoer naar Antwerpen heeft verplaatst’, zegt hij. Daarbij staat meer op het spel dan alleen die lading. ‘Rederijen hanteren als vuistregel dat reefercontainers de keuze van de first port of call bepalen. Importeurs van andere lading kunnen daardoor ook besluiten hun lading daar te laten lossen.’ Volgens hem speelt dit verschijnsel een rol bij de groei van de overslag in Antwerpen en de krimp in Rotterdam van de laatste anderhalf jaar.

Hij pleit voor een verbetering van het proces rondom het scannen op de Rotterdamse terminals en een versoepeling van het huidige verbod op het vervoer van containers over de openbare weg naar een andere scanner. ‘Wij zijn voorstander van een harde aanpak van de prutsers door een flinke verhoging van de boetes voor chauffeurs die de scanplicht ontduiken.’ Daarop staat in Nederland een boete van 226 euro, waar België 1.500 euro of meer in rekening zou brengen.

Hij pleit verder voor een voorrangsregeling voor het scannen van bederfelijke lading. ‘Ik snap dat dat andere verladers mogelijk tegen de haren instrijkt, maar reefers zijn belangrijk voor de draaischijffunctie van Rotterdam. Dit haalt de glans van die functie af en dreigt van Rotterdam een roestige draaischijf te maken’, aldus Verbaas.