Het autovervoer nam zelfs toe met 20%, tot in totaal 1.380.810 stuks. In 2003 was dit nog het volume voor een heel jaar. Het eerste half jaar van 2016 is in dit segment dan ook het beste ooit voor Zeebrugge. De groei in ro/ro deed zich voor in alle vaargebieden (VK, Ierland, Scandinavië, Zuid-Europa).

De uitbouw van een nieuwe LNG-terminal op het Russische schiereiland Yamal, aan de Noordelijke IJszee, bezorgt Zeebrugge voorlopig nog geen vloeibaar aardgas, maar doet er wel het vervoer van stukgoederen –voor de bouwwerken– opveren (+40%) tot ruim 750.000 ton. Verder behandelde Zeebrugge meer papierpulp en zag het de volumes vaste bulk met 9% toenemen tot ruim 725.000 ton. Dit is vooral te danken aan de aanvoer van zand en grint voor de verlenging van de snelweg A11 vanuit Antwerpen tussen Westkapelle en het Brugse havengebied. De werken hiervoor moeten volgend jaar rond zijn.

De containeroverslag daalde tot 7,7 miljoen ton (-5%) en de vloeibare bulk met 29% tot 3,1 miljoen ton. Dit cijfer wordt vooral bepaald door de kleinere aanvoer van LNG. Het totale behandelde goederenvolume in het eerste semester, 19,4 miljoen ton., komt neer op een status quo in vergelijking met het eerste semester van 2015.