De betrokken terminals (APMT, ECT en RWG) en de Douane hebben hierover afspraken gemaakt. Dit zogenoemde ‘papierloos overbrengen’ scheelt met name de rederijen administratief werk. Met het initiatief wordt het uitwisselen van containers tussen terminals eenvoudiger.

De Rotterdamse Maasvlakte telt vijf deepsea containerterminals. Regelmatig moeten containers die op de ene terminal arriveren, vanaf de andere terminal verder vervoerd worden. Jaarlijks gaat het om vele tienduizenden containers. Dat kunnen er de komende jaren meer worden door onder meer verschuivingen in de samenwerkingsverbanden van rederijen.

Sinds kort biedt de Europese Douanewetgeving onder specifieke voorwaarden de mogelijkheid om containers papierloos van de ene terminal naar de andere te verplaatsen. De Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC), de containerterminals van ECT, APMT en RWG, de Douane en het Havenbedrijf Rotterdam hebben afspraken gemaakt, om gebruikmakend van de nieuwe wetgeving, op de Maasvlakte papierloos overbrengen te faciliteren.

Per 1 juli zijn de vijf deepsea terminals hier klaar voor. Ook kan het concept op termijn verder worden uitgerold naar andere containerterminals in de Rotterdamse haven.

De bedrijven starten nu met het papierloos overbrengen van transshipment-containers. Op termijn verwachten partijen deze werkwijze ook uit te kunnen breiden voor de bundeling van spoor- en binnenvaartvolumes.