De Denen hebben de concessie verkregen voor de ontwikkeling en exploitatie van Tanger Med 2, dat naar het voorbeeld van de vorig jaar op Maasvlakte 2 geopende geautomatiseerde terminal van APMT aangelegd zal worden. De concessie heeft een looptijd van dertig jaar en de terminal krijgt een jaarlijkse overslagcapaciteit van vijf miljoen teu. De investering wordt op 758 miljoen euro geraamd.

Met het project versterkt APMT zich als grootste terminal operator van Afrika, dat zich de komende decennia naar verwachting sterk zal ontwikkelen. Zo verwacht de VN een bevolkingsgroei van 1,1 miljard zielen nu tot 2,4 miljard in 2050. De groep toont zich verder zeer ingenomen met de strategische ligging van Tanger aan de ingang van de Middellandse zee en op de route tussen het Verre Oosten en Noordwest-Europa.

De eerste fase moet in 2019 operationeel zijn. Die beslaat 1.200 meter kade, die al is aangelegd door de Tanger Med Authority, dat onder TMSA valt. De terminal zal vooral lading verwerken van Maersk Line, net als APMT onderdeel van het Deense A.P. Moller.

De bestaande Tanger Med-terminal is in 2007 geopend en verwerkte vorig jaar 1,7 miljoen teu. Die faciliteit werkt met die in Algeciras aan de overkant van de Straat van Gibraltar in tandem ook als draaischijf voor deepsea-diensten voor de grote carriers. De Spaanse terminal voert daarbij met 3,5 miljoen teu per jaar nu nog de boventoon.